Początek roku w Akademii Uważności rozpoczął się od warsztatów. 14 i 15 stycznia miałam przyjemność prowadzić dwudniowe warsztaty w Pyrzycach, których organizatorem było stowarzyszenie Fabryka Dobrego Czasu. W grupie pedagogów, nauczycieli, psychologów i rodziców rozmawialiśmy o potrzebie uważności w kontekście dzieci, ale również nas dorosłych. Najważniejszą częścią warsztatów były ćwiczenia mindfulness, które pozwoliły uczestnikom osobiście doświadczyć oddziaływania uważności. Uczestniczki miały możliwość zapoznać się również z książką Eline Snel „Uważność i spokój żabki”, do której nagrałam płytę z medytacjami opracowanymi przez Eline Snel. Autorka książki jest znaną nauczycielka uważności, która opracowała program „Uwaga, to działa”. Dzięki jej działalności, dzieci, nauczyciele oraz rodzice na całym świecie korzystają z dobroczynnych efektów metody nauczania uważności stworzonej przez Eline.
Dzieci z natury są ciekawe świata, mają naturalną potrzebę uczenia się i są z natury uważne. Jednak w dzisiejszych czasach świat dziecka jest pełen chaosu i hałasu. Podobnie jak dorośli, dzieci są często zestresowane, niespokojne i rozkojarzone. Wiele z nich zbyt wiele robi a za mało po prostu „jest”. Stają się dorosłe, zanim mają tak naprawdę szansę pobyć dziećmi. Wyzwań społecznych, emocjonalnych, rodzinnych i szkolnych często jest dla nich zbyt wiele. A do tego tak dużo muszą zapamiętać i nauczyć się. Przycisk „start” znają świetnie, gorzej z przyciskiem „pauza”. Poprzez ćwiczenie uważności i świadomego bycia uczą się zatrzymywać, żeby złapać oddech i poczuć, czego w danej chwili potrzebują. W ten sposób wyłączają autopilota. Działają mniej impulsywnie i uczą się akceptować, że nie wszystko w życiu jest „cool” i „okey”. Uczą się zwracać na to uwagę. Pozytywną uwagę. Uczą się nie ukrywać w sobie niczego. W ten sposób powstaje zrozumienie własnego wewnętrznego świata, jak i własnych potrzeb. Wiele dzieci ma bardzo mało pewności siebie; uważają one, że nie są wystarczająco dobre czy fajne. Martwią się, walczą z tym, jak same siebie postrzegają, i często ich reakcją jest wycofanie się czy też zwracanie na siebie uwagi poprzez agresję. Zmagają się z obrazem samego siebie, stając się uległymi lub wręcz odwrotnie-dręczą innych.
W przepełnionych szkołach, dzieci oraz nauczyciele narażeni są na ciągły hałas. Właśnie ten wszechobecny hałas a tym samym zanik cichych przestrzeni powoduje, że stres i rozkojarzenie utrudniają naukę, koncentracje oraz zachowanie wewnętrznego i zewnętrznego spokoju. Praktykowanie uważności może stać się w polskich szkołach antidotum na problemy jakie napotykają wszyscy związani z procesem edukacji – dzieci, rodzice i nauczyciele.
Cieszę się, że prowadząc warsztaty mogę przyczynić się do upowszechniania tak ważnej i koniecznej w dzisiejszych czasach umiejętności jaką jest poznawanie własnego wewnętrznego świata i świadomego przeżywania własnego życia.
Agnieszka Marszałek